Volksgezondheid en milieu
| (bedragen x € 1.000) | ||||
Volksgezondheid en milieu | Realisatie 2017 | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2018 | Verschil |
Lasten | 18.857 | 19.294 | 20.011 | 19.241 | 770 |
Baten | 16.624 | 17.138 | 17.512 | 16.668 | -844 |
Saldo van baten en lasten | 2.233 | 2.156 | 2.499 | 2.573 | -74 |
Toevoeging reserves | 311 | 6 | 6 | 0 | |
Onttrekking reserves | 233 | 8 | 564 | 395 | -169 |
Resultaat programma | 2.311 | 2.148 | 1.941 | 2.184 | -243 |
(bedragen x € 1.000) | ||
Toelichting | V/N | |
Er zijn in 2018 nog vrijwel geen kosten gemaakt voor het uitvoeringsplan gezondheidsbeleid waardoor de budgetten niet besteed zijn. | 83 | V |
De bijdrage aan de ODBN is aanzienlijk minder dan begroot, omdat minder uren zijn afgenomen en het feitelijk doorberekende uurtarief is lager dan begroot. In de begroting gaan we uit van het gemiddeld uurtarief dat afgenomen wordt bij de ODBN. | 220 | V |
Voor een toelichting op riolering zie de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen | -185 | N |
Het nadeel op het taakveld afval bedraagt € 447. Dit kan als volgt worden gespecificeerd: hogere lasten € 750 (N), lagere baten € 763 (N) en een onttrekking aan de voorziening afval € 1.066 (V) | -447 | N |
In 2018 is in verband overschrijding budget implementatie afvalbeleid een hoger bedrag ten laste van de voorziening gebracht. | ||
Incidentele budgetten zijn niet geheel benut en nog niet afgerond. Meestal dekken we éénmalige budgetten uit de algemene risico-reserve. Wij stellen voor deze over te hevelen naar 2019 bij de resultaatbestemming (zie raadsvoorstel). | 214 | V |
Overige (financieel technische) afwijkingen: | 41 | V |
Geraamd resultaat | -74 | N |
Mutaties reserves: | ||
Onttrekkingen reserves: | ||
Niet uitgegeven éénmalige budgetten met als dekking een reserve | -184 | N |
Meer uitgegeven groot onderhoud gebouwen met als dekking reserve | 15 | V |
Totaal | -169 | N |
V = Voordeel, N = Nadeel |