Jaarstukken 2018

7 Volksgezondheid en milieu

Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Algemene informatie

  • Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
  • URL: www.ravbrabantmwn.nl
  • Verantwoordelijk bestuurder: (tijdelijk) H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
  • Bestuurlijk vervanger:
  • Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee

Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Witlox

Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel  het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg.
Gemeenten hebben een zorgplicht voor hun burgers en zijn verantwoordelijk voor de bestrijding van ongevallen en rampen. De deelname aan deze regeling draagt bij aan deze zorgplicht.
De RAV bestaat uit twee onderdelen: de ambulancezorg en de meldkamer ambulancezorg die samen 24 uur per dag en zeven dagen per week klaar staan om hulp te verlenen.

Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Dat de Tijdelijke Wet ambulancezorg (TWAZ) al sinds 2013 van kracht is en onlangs zelfs werd
verlengd tot 1 januari 2021, zegt genoeg over het gecompliceerde karakter van de problematiek
rondom de ordening van de ambulancezorg. Het ministerie van VWS heeft in 2017 onderzoek laten doen naar de mogelijke stelsels van ordening, maar op dit moment is hierin nog geen keuze
gemaakt en het is dan ook nog niet duidelijk of er wel of geen aanbesteding zal gaan plaatsvinden. Tot in ieder geval 1 januari 2021 zal de RAV Brabant Midden-West Noord verantwoordelijk blijven voor uitvoering van de ambulancezorg en ongeacht de keuze van de minister zal de RAV ten minste
moeten voldoen aan de eisen die gesteld worden in de vergunningsvoorwaarden van de Tijdelijke
WET Ambulancezorg.
In de afgelopen jaren kwamen er vanuit de gemeenten veel vragen over de rechtsvorm van de RAV. Door gewijzigde wetgeving zijn zij immers verantwoordelijk voor een organisatie, die geen gemeentelijke taak (meer) uitvoert en waarbij de zeggenschap over beleid en financiering is belegd bij de minister van VWS en de zorgverzekeraars. Omdat er nog geen zekerheid is over welk stelsel voor ambulancezorg gekozen gaat worden, welke rechtsvorm daar het beste bij past én gezien de grote financiële consequenties, heeft het bestuur van de RAV er in 2017 voor gekozen om de landelijke ontwikkelingen af te wachten. Verwacht wordt dat er in 2019 meer duidelijk wordt over de toekomstige kaders. In dat geval zal de rechtsvorm van de RAV heroverwogen worden.

De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het traject van de Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO) heeft serieuze vertraging opgelopen, vanwege technische problemen rondom de opvolger van het huidige communicatiesysteem. Volgens planning kon de overstap naar het nieuwe systeem op zijn vroegst in 2018 gemaakt worden. Begin 2018 maakte de minister van Justitie & Veiligheid de nieuwe projectplanning bekend. Ingebruikname van de nieuwe meldkamer Oost-Brabant in Den Bosch werd eind 2018 verwacht. Voorwaarde is wel dat de door de minister begin 2018 afgegeven projectplanning werd behaald.
Gezien de ontwikkelingen rondom de LMO en het onderzoek van VWS naar het optimale stelsel voor ambulancezorg is het niet ondenkbaar dat op langere termijn ook de RAV-regio’s te maken gaan krijgen met een van hogerhand opgelegde schaalvergroting.

Financieel belang

Realisatie 2017

Begroot 2018

Realisatie 2018

Bijdrage van gemeente

0

0

0

Eigen vermogen per 1-1

12.569.000

12.480.000

13.036.000

Eigen vermogen per 31-12

13.036.000

12.453.000

14.079.000

Vreemd vermogen per 1-1

21.192.000

20.539.000

27.307.000

Vreemd vermogen per 31-12

27.307.000

21.893.000

25.687.000

Resultaat

473.000

0

1.053.000

*) De (meerjaren)begrotingen zijn kostendekkend en zonder gemeentelijke bijdrage