Omgevingsdienst Brabant Noord
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL:www.odbn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: H.J.M.P.M. (Eric) van den Bogaard
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van den Bogaard
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De ODBN heeft de Gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en Provinciale Staten Noord-Brabant gevraagd om hun zienswijzen kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Brabant Noord (hierna: ODBN) op zowel de ontwerp herziene begroting 2018 als de ontwerpbegroting 2019.
Het opstellen van de begroting 2019 was uitgesteld. De oorzaak was het gesignaleerde tekort van de jaarrekening 2017, gevolgd door een grondige analyse ten aanzien van de oorzaken, voorzien van conclusies en aanbevelingen tot verbetering (de zogenaamde ”Review [financiële] knelpunten ODBN; BMC Advies, maart 2018).
Hierdoor haalde de ODBN de wettelijke en beoogde oplevertermijnen niet.
Zowel de ontwerp herziene begroting 2018 als de ontwerpbegroting 2019 omvat een forse kostenstijging voor de deelnemers. Dit hangt samen met (1) maatregelen met een prijs-effect (het hanteren van kostendekkende uurtarieven), (2) maatregelen met een volume-effect (d.w.z. [a] actualisatie van werkprogramma’s en [b] het doorberekenen van uren ondersteuning primair proces) en (3) het Meerjarig Ontwikkelplan (MJOP).
Meierijstad hecht, als mede-eigenaar van de ODBN (verlengstuk gemeentelijke organisatie) groot belang aan een ODBN:
- als robuuste, toekomstbestendige omgevingsdienst die haar taken goed uitvoert en voorbereid is op nieuwe ontwikkelingen (zoals de Omgevingswet);
- die adequaat en met urgentie opvolging geeft aan de aanbevelingen uit de genoemde review;
- die dus de ambitie heeft een naar voren gerichte organisatie te worden/te zijn.
Reden waarom wij de door ODBN voorgestelde maatregelen noodzakelijk en onontkoombaar achten.
Op 8 november 2018 heeft de gemeenteraad. ingestemd om de financiële gevolgen te verwerken in de gemeentebegroting 2018 resp. 2019 resp. de meerjarenraming 2020-2022.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. Naast kostendekkende tarieven is er naar aanleiding van de Review een Meerjarenontwikkelingsplan (MJOP) opgesteld met een looptijd van 2018-2020. Dit plan bevat 10 projecten die de komende jaren worden uitgevoerd om tot structurele verbeteringen in de bedrijfsvoering te komen. Gelet op de aangepaste begrotingen 2018/2019 en het vastgestelde MJOP zijn de risico's naar de toekomst toe fors afgenomen.
De ODBN streeft ernaar om de onderkende risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, het afsluiten van verzekeringen, toetsmomenten in processen in te bouwen en het meer-ogen principe toe te passen. Daarnaast is er een intern controlesysteem waarin steekproefsgewijs dossiers en/of processen worden gecontroleerd.
Om een reëel beeld van de financiële positie van de ODBN op te kunnen maken, wordt ingeschat aan de hand van een percentage hoe groot de kans is dat het risico zich daadwerkelijk voor zal doen. Dit percentage wordt vervolgens gehanteerd als rekenfactor om het benodigde weerstandvermogen te bepalen.
Om een juist beeld van de financiële positie van de ODBN te krijgen, is het noodzakelijk dat helder is met welke risico’s de dienst kan worden geconfronteerd. Het gaat hierbij om de mogelijke uitgaven c.q. inkomsten waarvan de hoogte op voorhand niet kan worden vastgesteld. Voor zover risico’s wel financieel kunnen worden vertaald, zullen daarvoor bedragen van het eigen vermogen worden afgezonderd. Waar mogelijk worden voor potentiële risico’s voorzieningen getroffen. Primair dienen risico’s uiteraard zoveel mogelijk te worden beperkt of te worden voorkomen door zorgvuldigheid van procedures. Het is van belang periodiek een analyse van de risico’s te maken, welke de financiële zelfstandigheid van de dienst in gevaar kunnen brengen..
Onderverdeling risico’s:
Met betrekking tot de inschatting dat risico’s zich voor doen, gaan wij uit van de volgende indeling: risico’s uit juridische procedures en aansprakelijkheid; risico’s op eigendommen; risico’s verband houdende met de bedrijfsvoering. In de ‘Geactualiseerde risicoanalyse per 31 december 2018’ van de ODBN zijn de voornaamste risico’s voor de komende jaren opgenomen. Deze betreffen met name in de uitvoering de planning van de werkvoorraad en het realiseren van minder omzet. Met betrekking tot de organisatie en personeel gaat het om de kwantitatieve mismatch, extra druk op indirecte uren en het aanvullende opleidingsbudget.
De waarde die aan deze risico’s wordt toegekend bedraagt € 2,15 miljoen. De weerstandsratio van de ODBN wordt bepaald door de beschikbare weerstandscapaciteit te delen door het weerstandsvermogen. Per ultimo 2018 bedraagt deze: € 1.923.100 / 2.150.000 = 0,9.
Financieel belang
Realisatie 2017 | Begroot 2018 | Realisatie 2018 | |
Bijdrage van gemeente | 1.580.829 | 1.896.200 | 1.675.709 |
Eigen vermogen per 1-1 | 7.076.700 | 3.731.100 | 3.809.300 |
Eigen vermogen per 31-12 | 3.809.300 | 2.731.600 | 10.552.700 |
Vreemd vermogen per 1-1 | 12.781.300 | 12.297.800 | 12.158.100 |
Vreemd vermogen per 31-12 | 12.158.100 | 12.203.800 | 7.570.200 |
Resultaat | -/- 2.316.600 | -/- 765.600 | 6.743.400 |