Jaarstukken 2018

Balans

Voorzieningen

(bedragen x € 1.000)

Voorzieningen opgenomen op de balans

Saldo
1-1-2018

Reclassificatie

Vrij-
gevallen
bedragen

Toevoe-
gingen

Aanwen-dingen

Saldo
31-12-2018

Pensioenverplichtingen wethouders

8.341

418

28

241

7.710

Wachtgelden voormalig collegeleden

906

0

509

349

1.067

Duin Zuid 2e fase (S)

186

0

0

0

186

Bovenwijkse voorzieningen gebiedsoverstijgend

79

0

20

0

99

Bijdrage RO nota gebiedsoverstijgend

17

0

4

0

21

Realisatie verlegging Rembrandtlaan

2.651

0

2.537

0

114

0

Speelvoorzieningen

86

0

67

62

90

Afvalstoffenheffing

2.371

1.241

194

0

1.324

Riolering

13.128

0

45

1.217

11.955

Verbetering kwaliteit buitengebied

995

0

341

772

564

Riolering, spaarvoorziening

28.592

0

2.434

1.137

29.889

(bedragen x € 1.000)

Voorzieningen die in mindering zijn gebracht op de activa

Saldo
1-1-2018

Vrij-
gevallen
bedragen

Toevoe-
gingen

Aanwen-dingen

Saldo
31-12-2018

Verliesgevende complexen GB

1.730

342

0

0

1.388

Risico i.v.m. oninbaar vaste activa

0

0

0

0

0

Veghels Buiten

15.549

0

0

0

15.549

Algemene dienst (inclusief belasting + leges)

360

0

144

0

503

Belastingen buiten K2F (BSOB)

200

0

0

134

65

Belastingen (GouwIT)

0

0

26

0

26

Sociale zaken

1.375

0

0

246

1.129

Totaal

19.213

18.661

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s

Pensioenverplichtingen wethouders
Afdekken toekomstige pensioenaanspraken van zittende en gewezen wethouders. Jaarlijks dient bijstelling van de actuele waarde plaats te vinden.

Wachtgelden voormalig collegeleden
Vertrek van collegeleden leidt tot wachtgeldverplichtingen. Als gevolg van tussentijds opstappen collegeleden alsmede de fusie zijn wachtgeldverplichtingen ontstaan. Hiervoor is een voorziening getroffen voor de gehele looptijd van de verplichting.

Duin Zuid 2e fase (S)
Voorziening is voor kosten nog uit te voeren civiele werken op Duin Zuid 2e fase na definitief verkavelings-/bouwplan van Berco

Bovenwijkse voorzieningen gebied overstijgend

Door de raad van de voormalige gemeente Schijndel is de Nota Gebied overstijgende kosten vastgesteld. In deze nota zijn de bijdragen voor de Voorziening Bovenwijkse Gebied overstijgend en Voorziening Bijdrage RO Gebied overstijgend vastgesteld. Op basis van deze nota zijn er bij de anterieure overeenkomsten bijdragen vastgesteld en in deze voorziening gestort.

Bijdrage RO nota gebied overstijgend
Door de raad van de voormalige gemeente Schijndel is de Nota Gebied overstijgende kosten vastgesteld. In deze nota zijn de bijdragen voor de Voorziening Bovenwijkse Gebied overstijgend en Voorziening Bijdrage RO Gebied overstijgend vastgesteld. Op basis van deze nota zijn er bij de anterieure overeenkomsten bijdragen vastgesteld en in deze voorziening gestort.

Realisatie verlegging Rembrandlaan
De Voorziening Rembrandtlaan vloeit voort uit de voormalige voorziening bovenwijkse voorzieningen. Deze voorziening heeft als doel om de kosten voor het verleggen van de Rembrandtlaan te bekostigen. In 2018 is besloten in verband met het ontbreken van de onderbouwing van de voorziening de voorziening vrij te laten vallen ten gunste van het resultaat 2018. Bij de bestemming van het jaarresultaat 2018 wordt voorgesteld het vrijvallende bedrag te bestemmen voor de realisatie verlegging Rembrandlaan.

Voorzieningen gelijkmatige verdeling lasten

Speelvoorzieningen
De financiering voor het vervangen van het speeltoestellen en ondergronden lopen via een daartoe ingestelde voorziening. Aanvulling van de voorziening vindt plaats door jaarlijkse stortingen ad € 66.635 vanuit de exploitatie. In 2018 is voor een bedrag van € 62.209 aangewend ten behoeve van speelvoorzieningen.

Voorzieningen van derden waarvan de bestemming gebonden is

Afvalstoffenheffing
Egalisatie eenmalige tekorten/overschotten onderdeel afval i.v.m. 100%-kostendekking in exploitatie. In 2018 is een bedrag van € 193.591 toegevoegd en een bedrag van € 1.240.952 onttrokken. Eind 2018 bedraagt de voorziening € 1.323.000 ter dekking van de volgende verplichtingen:

  • voor de afwikkeling van de vuilstort Vlagheide die door het Stadsgewest wordt uitgevoerd  moet er een bedrag beschikbaar blijven van € 853.000. In het Stadsgewest nemen de gemeenten deel die gebruik maakten van deze vuilstortplaats.
  • reservering mogelijke compensatie naheffing verwerking restafval 2015-2016 groot € 470.000.

Riolering, beklemmende middelen derden
Voor de financiering van het VGRP is gekozen voor de ‘spaarvariant’ (raadsbesluit 21 september 2017) Conform het besluit bij de vaststelling van het VGRP+ 2017-2022 is het saldo van de Voorziening Beklemde middelen per 1 januari 2017 ad € 38,1 miljoen verdeeld waarbij een verdeling is aangenomen van 25% voor het ‘algemeen deel’  75% voor het ‘spaardeel’.
De spaarvoorziening wordt gebruikt voor de vervangingsinvesteringen, zodat de rentelasten beperkt worden. De algemene voorziening wordt ingezet om de tariefstijging te beperken. Beide voorzieningen worden in de planperiode ingezet om alle in het plan opgenomen werkzaamheden te kunnen uitvoeren, zonder dat de tarieven fors toenemen.

In 2018 is in de voorziening beklemmende middelen riolering een bedrag van € 45.000 gestort en een bedrag van € 1.200.000 onttrokken waardoor de voorziening een stand bereikt van € 11.955..000.

Riolering, spaarvoorziening
De spaarvoorziening wordt gebruikt voor de vervangingsinvesteringen, zodat de rentelasten beperkt worden. De algemene voorziening wordt ingezet om de tariefstijging te beperken. Beide voorzieningen worden in de planperiode ingezet om alle in het plan opgenomen werkzaamheden te kunnen uitvoeren, zonder dat de tarieven fors toenemen.
In 2018 is een bedrag van € 2.434.000 gestort en een bedrag van € 1..137.000 mln. onttrokken waardoor de voorziening een stand bereikt van € 29.889.000.

Verbetering kwaliteit buitengebied

Deze voorziening wordt ingezet voor verbetering van de kwaliteit van het buitengebied.

De gelden zijn ontvangen op grond van de regeling ‘Buitengebied in Ontwikkeling’. Als in het buitengebied iemand op eigen terrein een woning mag bouwen moet daarvoor een bijdrage aan de gemeente worden betaald waarbij de gemeente de (juridische) verplichting heeft deze ontvangsten te bestemmen voor een kwaliteitsimpuls in het landelijk gebied van Meierijstad. Enkele zaken waarvoor de gelden aangewend kunnen worden, zijn: recreatieve ontwikkelingen, sloop van ongewenste bebouwing, aanleg van ontsluitingen en (toegangs-)wegen in het landelijk gebied, cultuurhistorische ontwikkelingen, natuurontwikkeling en landschapsverbetering. De komende jaren zal dit worden uitgevoerd.

In balans netto verantwoorde voorzieningen

Verliesgevende complexen GB
Jaarlijks worden de gemeentelijke grondexploitaties herzien op basis van de in het voorgaande jaar behaalde resultaten (kosten en opbrengsten) en de nieuwe prognoses voor de te verwachten kosten en opbrengsten. Uit deze actualisering van de exploitatieopzetten blijkt of er een negatief exploitatieresultaat te verwachten is.
Bij de actualisatie van de grondexploitaties voor de jaarrekening 2018 worden de volgende verliesgevende grondexploitaties voorzien (o.b.v. eindwaarde):

Voorzieningen verliesgevende complexen

Stand        31-12-2017

Stand         31-12-2018

Vrijval

Verliesgevende complexen

Veghel - De Kempkens

0

0

0

Schijndel Hulzebraak 3e fase

9

35

26

Boskant Elzenpad

493

497

4

Boskant Kremselen

697

644

-53

Veghel LTS

0

86

86

Veghel 't Anker

77

119

42

Veghel Stadshobbywerkplaats

455

6

-449

Totaal voorziening verliesgevende complexen

1.731

1.388

-343

Een bedrag van € 343.000 is vrijgevallen ten gunste van het exploitatieresultaat 2018.

Risico’s grondcomplexen

Voor elk grondcomplex zijn de risico’s in kaart gebracht. De risico’s zijn onderverdeeld in voorziene risico’s en onvoorziene of algemene risico’s. De voorziene risico’s zijn plan specifiek en per project te benoemen. Hierbij kan gedacht worden aan financiële risico’s bij de uitvoering van civiele werkzaamheden, planontwikkeling en contractvoorwaarden. De financiële gevolgen van deze risico’s zijn becijferd. Daarnaast is een kans van optreden geschat. De kans van optreden wordt vervolgens vermenigvuldigd met de omvang van het risico, waardoor een gewogen risicobedrag ontstaat.

Naast de plan specifieke voorzienbare risico’s zijn er ook onvoorziene of algemene risico’s. Dit zijn conjuncturele risico’s met als mogelijk gevolg dat de gronduitgifte stagneert, de grondopbrengsten lager uit vallen, hogere kosten voor bouwrijp maken van de gronden of een hoger rentepercentage. Deze ontwikkelingen hebben gevolgen voor alle grondexploitaties. In de huidige markt bestaat met name onzekerheid over de ontwikkeling van de grondprijzen. Gezien de omvang van de grondposities van de gemeente Meierijstad heeft een dalende grondprijs een grote impact op het resultaat. Om de omvang van de conjuncturele risico’s te berekenen wordt per grondexploitatie vanaf het jaar 2020 de nog te realiseren opbrengst met 10% verlaagd en de nog te realiseren kosten met 10% verhoogd. Omdat het niet waarschijnlijk is dat beide risico’s zich gelijktijdig voor zullen doen wordt het verkregen bedrag met 50% verlaagd.

Wanneer de financiële gevolgen van de risico’s per plan vermenigvuldigd worden met de bijbehorende kans van optreden, ontstaat het financieel risicoprofiel van een grondcomplex. Gelet op de gestelde eisen uit het BBV is er vanaf 2016 geen post onvoorzien meer opgenomen in de grondexploitatieberekeningen. Normaliter zou hiervoor een post ter hoogte van 10% van de nog te realiseren civiele kosten worden meegenomen. In 2015 was in de grondexploitatie nog een post onvoorzien opgenomen in de grondexploitaties. Door het vervallen van de post onvoorzien zal indien zich onvoorziene kosten voordoen deze direct ten laste komen van het resultaat. Met andere woorden, het risicoprofiel van het grondbedrijf is gestegen. Van alle grondexploitaties bij elkaar is het risicobedrag circa € 50,7 miljoen. (2017 € 58,6)

Veghels Buiten
Voor de gronden Veghels Buiten welke onder de Materiële Vaste Activa zijn opgenomen is een verliesvoorziening gevormd voor mogelijk toekomstige afboeking.
In 2018 hebben hier geen mutaties plaatsgevonden.

Dubieuze debiteuren algemeen K2F (incl. belasting + leges)
Buffer voor het opvangen van nadelen als gevolg van het niet betalen door debiteuren. De hoogte van de voorziening is gebaseerd op de posten welke als werkelijke dubieus zijn aangemerkt.

Dubieuze debiteuren belastingen (BSOB)
Buffer voor het opvangen van nadelen als gevolg van het niet betalen door debiteuren. Deze voorziening is gevormd voor belastingen welke zijn opgelegd door de BSOB.

Dubieuze debiteuren belastingen (GouwIT)
Buffer voor het opvangen van nadelen als gevolg van het niet betalen door debiteuren. Deze voorziening is in 2018 gevormd.

Dubieuze debiteuren sociale zaken
Buffer voor het opvangen van nadelen als gevolg van het niet betalen door debiteuren. Bij berekening van het inbaar zijn van vorderingen wordt in het algemeen uitgegaan dat een vordering in 5 jaar wordt afgelost waarna het restant in aanmerking komt om buiten invordering kan worden gesteld. Uitzonderingen hierop zijn de verstrekte Krediethypotheken en verstrekte leningen in het kader van de Bbz. Deze vordering worden zover als mogelijk in zijn geheel ingevorderd.