Jaarstukken 2018

6 Sociaal domein

Wat hebben we daarvoor gedaan?

6.1   De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.

We komen tot abstracte uitgangspunten (missie en visie) binnen het sociaal domein die vorm en richting geven aan het beleid op de verschillende deelgebieden en de uitvoering. Deze lijst is niet per se uitputtend of in beton gegoten. Deze missie en visie bieden een antwoord op vragen als: wat mogen burgers van ons verwachten, waar is men zelf verantwoordelijk voor, wat zijn kwetsbare doelgroepen etc. De uitgangspunten worden in het 2e kwartaal 2018 ter vaststelling voorgelegd aan de raad.

We ontwikkelen lokaal en in regioverband nieuwe vormen van inloop die ondersteuning licht en dichtbij aan kwetsbare inwoners mogelijk maken

Toelichting:

Lokaal en regionaal werken we samen met maatschappelijke partners in het inventariseren en waar nodig herorganiseren of ontwikkelen van inloopvoorzieningen voor kwetsbare burgers. Hierbij houden we rekening met de veranderende maatschappelijke behoeften en gemeentelijke verantwoordelijkheden. Waar mogelijk organiseren we integrale voorzieningen die geschikt zijn voor een brede groepen kwetsbare burgers. Deze ontwikkeling wordt in 2019 voorgezet.

We stellen de vraag van de burger centraal bij het vinden van integrale oplossingen in het sociaal domein. Wij hebben een onderzoekende houding om tot innovatieve oplossingen te komen die aansluiten bij de vraag van de burger. Medewerkers van het werkatelier Toegang worden hier in getraind.

Toelichting:

In 2018 is de strategische visie op het sociaal domein vastgesteld. In 2019 wordt het beleidskader vastgesteld en wordt er volop gewerkt aan de doorontwikkeling van de Toegang.

We overleggen regelmatig met onze strategische partners over het sociaal domein om zo elkaar te informeren, te inspireren en gezamenlijk innovatie binnen het sociaal domein vorm te kunnen geven. We organiseren daarvoor een overleg met onze belangrijkste maatschappelijke partners op het terrein van Werk, Wonen, Welzijn, Zorg en Inkomen.

Toelichting:

Het onderzoek naar het al dan niet uitbreiden van het overleg met andere partners is nog niet afgerond. We overleggen vier keer per jaar met de maatschappelijke partners op het gebied van welzijn. In het kader van de inkoop afspraken hebben we twee keer per jaar in regionaal verband overleg met de zorgaanbieders. We onderzoeken nog de mogelijkheid om de huidige overleggen al dan niet uit te breiden met andere partners binnen het sociaal domein.

We zorgen dat we ambtelijk en bestuurlijk op een aantal sleutelposities rollen uitvoeren binnen de regionale ontwikkeling van het sociaal domein.We streven binnen het sociaal domein naar samenwerking en overlegstructuren op de schaal van Noordoost-Brabant omdat we dit zien als de meest wenselijke schaal. Omdat we hierbij ook afhankelijk zijn van de regionale partners, kan het pad verschillen per deelgebied. Waar nodig wordt de raad betrokken in het proces. IJkpunt voor de activiteiten blijft  steeds de strategische visie in het sociaal domein en daarmee het beste voor de klant. In 2018 wordt op de verschillende gebieden het gesprek over schaalniveau van samenwerking gevoerd. We verwachten in 2020 het grootste deel van dit doel bereikt te hebben.

We  objectiveren waar mogelijk onze  prestaties binnen het sociaal domein in een eigen dashboard sociaal domein en door gebruik te maken van de data op Waarstaatjegemeente.nl. De gemeenteraad ontvangt vier keer per jaar een dashboardrapportage sociaal domein.

Toelichting:

Het dashboard is conform afspraak in 2018 gedeeld met de raad. Het blijft in ontwikkeling; in elke versie worden verbeteringen doorgevoerd

Wij ontwikkelen nieuw subsidiebeleid Meierijstad.

Toelichting:

Het harmonisatietraject voor subsidies is nagenoeg afgerond. Besluitvorming over jeugdsubsidies vindt in januari 2019 plaats. De nadere regel onderwijs en educatie 2017 van de gemeente Veghel is nog niet volledig geharmoniseerd, een deel is ondervangen in de nadere regel peuteropvang en voorschoolse educatie 2019. Schoolzwemmen en onderwijsachterstandenbeleid wordt begin 2019 opgepakt.Voor de subsidies in het Sociaal Domein Maatschappelijke Dienstverlening is de nadere regel alleen voor 2019 vastgesteld. Harmonisatie volgt in 2019.

Het doel van de transformatie in het sociaal domein is dat mensen zoveel mogelijk zelfstandig hun leven kunnen leiden en dat ze eerder, dichtbij en met lichte vormen van ondersteuning kunnen worden geholpen als dat nodig is. Daardoor is er op termijn minder dure specialistische zorg nodig. Om dat te realiseren gaan we de komende jaren stevig investeren in preventie en in laagdrempelige, algemeen toegankelijke voorzieningen. De kosten gaan daarbij deels voor de baten uit. Voor een deel kunnen we investeren in preventie door het slim inzetten en combineren van bestaande middelen. Waar dat mogelijk is gaan wij dat zeker doen. Maar er zijn ook extra middelen nodig om een echte omslag naar meer en betere preventie te maken. Deze extra middelen kunnen we dekken ten laste van de reserve sociaal domein. Wij zullen hiervoor met een apart voorstel bij u terugkomen.

6.2   In Meierijstad is zorg, begeleiding en ondersteuning van hoge kwaliteit. Dit alles is naar tevredenheid van de inwoners die hiervan afhankelijk zijn. Mantelzorg en vrijwilligerswerk wordt gewaardeerd, gestimuleerd en ondersteund

In de regio Brabant-Noordoost worden er, na afronding van het onderzoek naar de toekomstige inkoopsystematiek, besluiten genomen over de inkoop ná 2019. Hierin staan lokaal maatwerk, meer invloed van individuele gemeenten en flexibiliteit centraal. We ontwikkelen, met onze maatschappelijke partners zoals zorgaanbieders, adviesraad sociaal domein en welzijnspartijen, een (inkoop-)systematiek die de lokale aanpak en nieuwe oplossingen stimuleert. Wij sluiten hierbij aan op de strategische visie.

Wij ondersteunen lokale initiatieven voor (jeugd-)hulp waar wenselijk, zodat ondersteuning zo nabij mogelijk geboden kan worden.

We geven verder vorm aan de lokale invulling van de kanteling in de WMO, ook binnen beschermd wonen, regionaal waar nodig, lokaal waar kan.

We stellen een aanpak toename vluchtelingenstroom op, zodat we snel en accuraat kunnen handelen. We maken daarin helder wat we gaan doen en waar welke verantwoordelijkheid ligt binnen Meierijstad (4e kwartaal 2018).

Wij faciliteren de adviesraad sociaal domein zodat zij gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven over vraagstukken binnen het sociaal domein. Wij gaan in gesprek met andere adviesorganisaties, zoals de Seniorenraad, de Stichting Toegankelijkheid en de wijk- en dorpsraden om optimale afstemming en samenwerking met de adviesraad sociaal domein te stimuleren.

Toelichting:

In 2018 is de samenwerking verder vormgegeven en geleidelijk verbeterd. In 2019 zal de samenwerking verder worden versterkt en de communicatie hierover met de gemeenteraad meer zichtbaar worden.

In 2018 werken we in de deelregio’s samen om werk te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We doen dit o.a. door de verdere samenwerking van de twee SW-bedrijven te bevorderen. Daarnaast ontwikkelen we samen met de bedrijven innovatieve manieren van werken om ook in de toekomst voor deze kwetsbare doelgroep aandacht te hebben. In 2017 is er met de WSD al gestart met het opzetten van het ‘Participatiebedrijf’. In 2018 wordt deze manier van werken doorgezet en gemonitord. Ook met IBN is in 2016 al een nieuwe manier van werken afgesproken. In 2018 wordt deze manier van werken doorgezet. Deze variatie levert beleidsinformatie op die moet bijdragen aan het door ontwikkelen en houdbaar maken van onze SW-bedrijven en daarmee op een duurzame wijze werk te creëren voor mensen die het niet zelfstandig redden op de arbeidsmarkt.

In 2018 verlenen we subsidie aan de Stichting Toegankelijkheid Meierijstad. Deze Stichting geeft gevraagd en ongevraagd advies aan overheid, bedrijven, zorginstellingen, overige organisaties en particulieren, om te komen tot een leefbare omgeving voor mensen met een beperking en senioren in Meierijstad. De Stichting signaleert en adviseert de gemeente ten aanzien van Toegankelijkheid. Om invulling te geven aan de samenwerking met de ASD heeft een lid van de stichting Toegankelijk Meierijstad zitting in de ASD werkgroep wmo

We verrichten een onderzoek naar de haalbaarheid van uitbreiding van onze kringloopactiviteiten. Er wordt getoetst aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeenten op zowel ecologisch als sociaal gebied. De bevindingen van het onderzoek worden in het 4e kwartaal 2018 aan de raad voorgelegd.

Toelichting:

Het onderzoek loopt nog. Zodra dit is afgerond worden de bevindingen gedeeld met de raad.

We gaan onderzoek doen naar manieren waarop we de uitvoering van o.a. de Participatiewet verder regelluw kunnen maken om zo onze burgers niet onnodig te belasten. De bevindingen van het onderzoek worden met eventuele aanbevelingen aan de raad voorgelegd in het 4e kwartaal 2018

Toelichting:

Op dit moment loopt een meerjarig project om alle werkprocessen door te lichten. Doel is de processen efficiënt en regelluw in te richten.

Wij onderzoeken de mogelijkheden om  tot nieuwe manieren te komen om mensen naar werk te begeleiden. In de loop van 2018 moet dit leiden tot een doeltreffend en innovatief re-integratiebeleid.

Toelichting:

Wij hebben u in 2018 middels raadsinformatiebrieven geïnformeerd over de voortgang van ons PIM project. In november heeft een aantal raadsleden kennisgenomen van de ontwikkelingen tijdens een regionale bijeenkomst van de WSD. De eerste resultaten zijn interessant. Wij zullen u begin 2019 middels een raadsinformatiebrief  nader informeren over de eerste resultaten en ervaringen.

Wij gaan, binnen de wettelijke regels, flexibel en ruimhartig om met vraagstukken rondom mantelzorgwoningen. (zie woonvisie).

Toelichting:

De gemeente Meierijstad dient landelijke wetgeving (Besluit omgevingsrecht) te toetsen. Deze wordt ruimhartig toegepast voor dit onderwerp. In overleggen met externen wordt door partijen gevraagd om soms ook buiten het landelijke wettelijke kader te gaan; hoe hiermee om te gaan moet nog bestuurlijk behandeld worden.

Wij maken van Meierijstad een dementievriendelijke gemeente.

6.3   Voor de jeugd zijn in Meierijstad voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de groei naar volwassenheid door o.a. onderwijs, welzijn en vrije tijdsbesteding

In het tweede kwartaal van 2018 leggen wij een beleidsplan integraal preventief jeugdbeleid ter vaststelling aan de raad voor. Kernbegrippen zijn:- ononderbroken ontwikkeling van jeugdigen;- "iedereen kan meedoen";- voorkomen van (school)uitval;- preventieve jeugdhulp en beperking instroom gespecialiseerde jeugdhulp;- samenwerking ketenpartners en jeugdvoorzieningen;- aandacht voor en de relatie met andere domeinen zoals onderwijs, sport, cultuur en werk. We sluiten hiermee aan bij de strategische visie sociaal domein.

Het participatietraject in het kader van herijking van het Minimabeleid is in 2017 afgerond. De besluitvorming heeft eind 2017 plaatsgehad. De keuze van het college is ter besluitvorming voorgelegd aan de raad. In 2018 wordt uitvoering geven aan het vastgestelde plan, en worden de gekozen maatregelen geïmplementeerd in de uitvoeringspraktijk.