2.1 We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen. | |
---|---|
We leggen de raad in 2019 een mobiliteitsvisie Meierijstad voor. Deze visie heeft een relatie met de omgevingsvisie. In de visie gaan we in op bereikbaarheid, veiligheid, duurzaamheid, leefbaarheid en innovatie in de vorm van slimme mobiliteit. Aan de visie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld waarin de maatregelen en/of opgaven en kosten per jaar staan. | |
We leggen in Sint-Oedenrode in afstemming met de provincie, Arriva en Rijkswaterstaat een HOV-halte aan. | |
Het gebruik van openbaar vervoer is de laatste jaren sterk toegenomen. De faciliteiten bij de haltes, met name fietsvoorzieningen, schieten te kort, waardoor de haltes niet meer voldoen aan de eisen van toegankelijkheid. We herstellen dat door haltes beter te faciliteren. | |
We sluiten samen met de gemeente Uden en de provincie een bestuursovereenkomst over de aanleg van een snelfietsroute tussen Uden en Veghel. Hierover wordt de raad in het 1e kwartaal 2018 geïnformeerd. | |
Toelichting: | |
Op 5 juli 2018 is de bestuursovereenkomst snelfietsroute Veghel-Uden getekend door de provincie en de gemeenten Uden en Veghel. In 2019 wordt deze bestuursovereenkomst voor de realisatie van de snelfietsroute aangevuld met het fietsstimuleringsplan/stimuleringsplan duurzaam vervoer (inclusief werkgeversbenadering), communicatieplan en monitoringsplan. | |
We starten met de aanleg van de ontbrekende schakels in deze snelfietsroute tussen Veghel en Uden. | |
Toelichting: | |
In de bestuursovereenkomst snelfietsroute Veghel-Uden is afgesproken dat de snelfietsroute wordt voorbereid en gerealiseerd in de periode 2018 tot en met 2021 met een verlenging tot en met 2022 voor die delen waarvoor een ruimtelijke procedure nodig is. | |
Na besluitvorming over voorgestelde maatregelen uit de rapportage Vrachtverkeer op de Rembrandlaan (2017) worden deze in 2018 tot uitvoering gebracht. De bewoners en andere belanghebbenden zijn intensief betrokken bij dit proces via de klankbordgroep Rembrandtlaan. Dit conform de motie van de gemeenteraad van Veghel op 30 november 2016. | |
We voeren onderzoeken uit in voorbereiding op de realisatie van een verbindingsweg vanaf de afslag Keldonk naar de bedrijventerreinen Doornhoek, De Dubbelen en Foodpark. Dit als gevolg van de besluitvorming voor het VKA (Voorkeurs Alternatief) voor de N279 (door Veghel) en de ligging van de afslag Keldonk. Medio 2018 worden de resultaten van deze onderzoeken ter besluitvorming voorgelegd aan de Raad. Dit betreft besluitvorming over de uit te werken variant(en) én besluitvorming over het benodigde budget voor de verdere voorbereiding, procedures en uitvoering. | |
2.2 We willen de verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en in het buitengebied verbeteren. | |
We ondersteunen het provinciaal beleid "Help Brabant mee op weg naar nul verkeersdoden". In 2018 nemen de fietspaden van de Populierlaan als concrete maatregel op. De fietspaden worden over de gehele lengte uitgevoerd als dubbelzijdig bereden paden, ook op kruisingen en rotondes. Voor 2019 en volgende jaren worden de concrete maatregelen afgestemd op de nog op te stellen Mobiliteitsvisie. | |
2.3 We willen dat de openbare ruimten aangenaam, schoon, goed onderhouden en veilig zijn, met voldoende groen, waarbij de winkelcentra/publieksruimtes extra uitstraling krijgen. | |
We maken een begin met een integraal beheerplan openbare ruimte (IBOR) als opmaat voor het Omgevingsplan. Met de vastgestelde kwaliteitscriteria voor het beheer en een integrale benadering van de beheerswerkzaamheden (IBOR) zal ook de benodigde ruimte in de begroting kunnen worden begroot voor 2019 en de daaropvolgende jaren. Hierbij zijn de beheerders van de openbare ruimte betrokken. Op grond van de voorlopige planning (sept 2017) kan implementatie plaatsvinden in het laatste kwartaal 2018 in de vorm van een meerjarig uitvoeringsplan voor de periode 2019-2021. | |
We leggen actuele beheerplannen voor (waarvan de risicobenadering / asset management onderdeel is) voor het planmatig beheer van de openbare ruimte. Het betreft met name de onderwerpen groen en bossen, wegen, bruggen en verlichting, speelvoorzieningen, begraafplaatsen, kabels en leidingen. Met ingang van 2018 wordt het groen in Meierijstad onderhouden door WSD en IBN als gezamenlijke aannemers op basis van een geharmoniseerd bestek. Daarin worden keuzes gemaakt t.a.v. netheidsbeelden, participatie en groenadoptie, innovatief werken, klachtenafhandeling en integraliteit. | |
2.4 We streven naar versterking van goederenvervoer over water. | |
We lobbyen samen met MCA Brabant voor een gesprek met Rijkswaterstaat, de provincie en de regiogemeenten hoe we een opwaardering van de Zuid-Willemsvaart tussen ’s-Hertogenbosch en Helmond vorm kunnen geven. |