0.1 Dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij. | |
---|---|
We werken het dienstverleningsconcept uit in een uitvoeringsprogramma, dat wordt vastgesteld in het derde kwartaal van 2017. Daarin nemen we de volgende onderdelen op: kwaliteitshandvest, de klant centraal, ontwikkelen van e-formulieren, centraliseren van deelwebsites en evaluatietools. Wij investeren daarbij in werkwijzen die aansluiten bij de behoeften van de klant, zowel in sociaal als ruimtelijk domein. Op onderdelen is met de uitvoering reeds gestart. Dit loopt door in 2018. | |
We zijn, in het kader van het gebruiken van ‘Klare taal’, in september 2017 gestart met een intern opleidingstraject, het screenen van de huidige brieven en het samenstellen van de eerste lezerspanels. | |
Tegen gemeentelijke besluiten staan vaak bezwaar- en beroepsmogelijkheden open. Conflicten lossen we in onderling overleg op. Dit houdt in dat we in de bezwaarschriftenfase met alle betrokken partijen in overleg treden. In verschillende kwesties kan in onderling overleg alsnog een voor alle partijen aanvaardbare oplossing gevonden. Het aantal principiële gevallen, waarin pre-mediation niet zinvol wordt geacht, ligt echter hoger dan verwacht. Dit speelt vooral in het Sociaal Domein. In 2018 zal hieraan extra aandacht worden besteed. Vraag is namelijk of sprake is van een aanloopprobleem of van een structureel lager percentage. Een mogelijke oorzaak is namelijk dat er in aanzienlijke mate sprake is van gebonden beschikkingen en er al veelal, voordat er een negatief besluit wordt genomen ,contact wordt opgenomen met aanvragers. Als er in pre-mediation geen onderhandse oplossing kan worden geboden en uitleg al heeft plaatsgevonden, is het opstarten van een dergelijke tussenstap niet zinvol. Pas als vast staat dat een oplossing niet mogelijk is, starten we de rechtsbeschermingsprocedure op. | |
We zijn in het najaar 2017 gestart met de dialoog met de samenleving, de raad en verbonden partijen over het definiëren van de begrippen burger- en overheidsparticipatie en de veranderende rol van de gemeente om te komen tot een visie op dit onderwerp. In het tweede kwartaal van 2018 wordt deze visie aan de raad voorgelegd. | |
Toelichting: | |
In 2018 is gestart met het traject “Participeren en leren”. Één van de onderdelen is een onderzoek naar participatie dat vanaf september 2018 wordt uitgevoerd door bureau Berenschot en de Erasmus Universiteit Rotterdam. De eerste resultaten worden in 2019 verwacht. Samen met de griffie is eind 2018 een beeldvormende avond verzorgd met als onderwerp van het laatste woord naar het eerste woord bij beleidsparticipatie. In 2019 wordt een voorstel over dit onderwerp aan de raad aangeboden. | |
In 2018 wordt uitvoering gegeven aan de visie burger- en overheidsparticipatie. Eén van de onderdelen die dan wordt onderzocht is de instelling van een ‘raad van verbeelding”. Dit is een werkwijze in de context van ‘het anders denken en werken’ en past in (geeft invulling aan) de voor Meierijstad vastgestelde besturingsfilosofie en het thema participatie in de Mijlpalen voor Meierijstad. De leden van zo’n raad zijn “frisdenkers”, “out-of-the-box denkers” en mensen die ‘er toe doen’ voor wat betreft het veld waarin ze actief zijn, hun netwerk en hun visie. | |
We ondersteunen maatschappelijke initiatieven van inwoners, sociale ondernemers en wijk- en dorpsraden met tijd, kennis en/of geld. We onderzoeken op welke manieren we de zeggenschap over de eigen leefomgeving van inwoners kunnen vergroten. Hiertoe ontwikkelen we instrumenten waarmee we burger- en overheidsparticipatie stimuleren in Meierijstad. Deze gaan we in tweede helft 2018 in verschillende pilots toepassen om te onderzoeken hoe we in Meierijstad burger- en overheidsparticipatie kunnen stimuleren en ondersteunen. | |
0.2 De ambtelijke organisatie toont ondernemerschap en eigenaarschap. | |
In najaar 2017 is een start gemaakt met de programmalijnen Organisatieontwikkeling en Innovatie. In 2018 wordt het ontwikkelplan voor de nadere uitwerking van de organisatiefilosofie binnen dit programma verder vormgegeven. Het strategisch kader ‘Wij zijn Meierijstad’ vormt hierbij het uitgangspunt. Samen met medewerkers ontwikkelen we een ‘Meierijstadse manier van werken’ waarbij we van buiten naar binnen denken, de klant centraal stellen, ondernemerschap tonen en innovatief en creatief te werk gaan. Dit is een continue proces van ontdekken, experimenteren, leren en bijsturen. | |
We werken zowel zakelijk als mensgericht. Besluiten worden begrijpelijk gemotiveerd. De manier waarop dit plaatsvindt, is steeds afhankelijk van het onderwerp en de geldende (wettelijke) termijnen; er wordt maatwerk geleverd. Hierom wordt afgezien van het opstellen van een afzonderlijke procedure. | |
We voldoen als werkgever minimaal aan de wettelijke taak tot baanafspraken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We stellen beleid op en duiden functies die geschikt zijn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en stellen deze ook open voor hen. In het laatste kwartaal van 2017 wordt met leidinggevenden besproken welke functies geschikt zijn, of geschikt gemaakt kunnen worden voor kandidaten uit de doelgroep. Dit is half november bekend. Vanaf dan wordt er ook gericht geworven onder mensen uit de doelgroep. Dit gebeurt door intensief contact met het werkatelier Toegang. Daarnaast zijn er ook contacten met de werkvoorzieningsschappen. | |
We stellen als werkgever een stage- en afstudeerbeleid op voor leerlingen en studenten van speciaal onderwijs tot en met wetenschappelijk onderwijs. Het stagebeleid voor Meierijstad wordt in het laatste kwartaal 2017 voorgelegd aan directie en medezeggenschap, zodat het kan worden vastgesteld. | |
Meierijstad is de jongste gemeente van Nederland en het is van belang om de naamsbekendheid te vergroten. Zowel bij de eigen bevolking als in de rest van Brabant en Nederland. Evenementen met een groot bereik en aanzienlijke spin-off zijn en worden per keer beoordeeld en al dan niet gestimuleerd. Bestaande toonaangevende events op regionale schaal zoals de Dutch Agri Food Week vallen hier onder. We starten in 2017 een proces van consultatie met belangengroepen om te komen tot het profiel van de gemeente Meierijstad. Het (hoofd)profiel wordt ontwikkeld en in het najaar 2018 vastgesteld. Het gemeentelijke evenementenbeleid wordt aangevuld/geactualiseerd. Een proactieve deelname in een eenmalig toonaangevend event op Europese schaal zoals We Are Food 2018 valt hier in elk geval onder. Fysieke en digitale uitingen voor de gemeentelijke marketingcampagne worden ontwikkeld, aangeschaft en ingezet. | |
We stellen een beleids- en uitvoeringsplan op voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen met daarin opgenomen de Prestatieladder Socialer Ondernemen, social return bij inkoop, duurzaamheid, CO2 neutraal en fairtrade. | |
0.3 We zorgen voor optimaal vastgoedbeheer en maken slimme combinaties tussen behoefte aan ruimte en leegstand van onze gebouwen. | |
In het nieuwe beleid voor het maatschappelijk vastgoed van Meierijstad worden de doelstellingen, de kaders voor de exploitatie en de organisatie van beheer en de instrumenten voor de raad ter controle en toezicht op het uitgevoerde beleid vastgelegd. Dit gebeurt in het 4e kwartaal van 2018. | |
Medio 2018 beschikken we over een geactualiseerd (Duurzaam) Meerjarig Onderhoudsplan ((D)MJOP) en een integraal vastgoedbeleid. Aan de hand hiervan en op basis van een beoordeling van onder meer de financiële exploitatie en bezettingsgraad, screenen we periodiek de vastgoedportefeuille van Meierijstad. Op basis van deze screening wordt een advies gemaakt voor het aanhouden of afstoten van gemeentelijke gebouwen,. Hierbij krijgt het gemeentehuis in Schijndel bijzondere aandacht. Deze adviezen zullen vanaf het 4e kwartaal aan het bestuur (college en raad) worden voorgelegd. | |
Om te komen tot een optimale bezetting van ruimten in maatschappelijk vastgoed ontwikkelen we een makelaarsfunctie om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. | |
Toelichting: | |
De Makelaarsfunctie als webapplicatie waar vraag en aanbod van maatschappelijk vastgoed elkaar online en realtime ontmoeten, wordt pas online gezet als van alle gemeentelijke eigendommen (maatschappelijk vastgoed) de benodigde feitelijke objectgegevens bekend en betrouwbaar zijn. In de loop van 2019 worden de feitelijke objectgegevens verzameld, geverifieerd en ingevoerd in het vastgoedregistratiesysteem Ultimo om vervolgens een koppeling te maken met de Makelaarsfunctie. Naar verwachting zal de Makelaarsfunctie in 2020 operationeel zijn. | |
Om te komen tot verdere verduurzaming van het gemeentelijke vastgoed, maken we in 2018 een begin met de nulmeting van gemeentelijke gebouwen. Op basis daarvan en het (D)MJOP gaan we het gemeentelijk vastgoed fasegewijs verduurzamen. De verduurzaming heeft zowel betrekking op bestaande gebouwen als op nieuw te realiseren gebouwen. | |
0.4 We willen de gemiddelde belastingdruk zo min mogelijk laten toenemen. Belastingen worden wel trendmatig aangepast (CBS indexering). | |
De toeristenbelasting (recreanten en arbeidsmigranten) domeinen Veghel en Sint-Oedenrode wordt in de loop van 2018 herijkt. Er wordt dan bekeken of er een gemeente-brede invoering en in welke vorm, of dat de toeristenbelasting helemaal afgeschaft wordt. | |
We kiezen voor 100% kostendekking voor afvalstoffenheffing. In 2018 blijven de tarieven ongewijzigd. Het Milieubeleidsplan is leidend (vervuiler betaalt). Het nieuwe tariefstelsel (inclusief DIFTAR) wordt in de loop van 2018 ontwikkeld en in het laatste kwartaal van 2018 door de raad vastgesteld met als ingangsdatum 1 januari 2019. De fiscale uitvoering zal eenvoudig zijn. | |
De OZB-tarieven 2018 komen in december 2017 in de raad | |
We kennen nog diverse kleine baatbelastingen met een lange looptijd (sommige zelfs tot na 2040). In 2018 wordt een voorstel aan de raad aangeboden waarin een éénmalige afkoopregeling aan belastingplichtigen wordt voorgesteld. | |
Toelichting: | |
De realisatie van eenmalige afkoopregelingen baatbelasting (uitsluitend domein Veghel) bleek bij nader inzien technisch gecompliceerder dan aanvankelijk was ingeschat. Om die reden is de prioriteit van dit actiepunt doorgeschoven naar de eerste helft van 2019. | |
We handhaven de reclamebelasting. In de loop van 2018 worden de drie nu nog bestaande reclamebelastingen in overleg met ondernemers herijkt. Dit mede in verband met de mogelijke oprichting van een ondernemersfonds Meierijstad | |
De precariobelasting wordt voor 2018 gehandhaafd. In de loop van 2018 wordt een voorstel voorbereid om met ingang van 2019 deze belasting af te schaffen of gemeente breed met uniforme tarieven en heffingsgrondslagen een nieuwe verordening in te voeren. | |
De leges tarieven titel 1 zijn met ingang van 1 januari 2017 geüniformeerd. Met ingang van 1 november 2017 zijn ook titel 2 en 3 geüniformeerd (raad oktober 2017) | |
Toelichting: | |
De leges voor evenementen annex de vrijstelling van legesheffing voor non profit instellingen komen ter besluitvorming in de raadsvergadering van 27 februari 2019 aan de orde. | |
Het nieuwe uniforme tariefstelsel riolering (eigenaren- en gebruikersdeel) wordt in oktober 2017 (mogelijk november 2017) vastgesteld. De ingangsdatum is 1 januari 2018. |