Algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is,
algemene uitkeringen, dividend en het saldo van de financieringsfunctie.. Hieronder gaan we in op deze dekkingsmiddelen.
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is:
| Bedragen x € 1.000 | ||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2018 | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is: | |||||||||
OZB Eigenaren (woningen) | 10.004 | 10.004 | 10.126 | 10.126 | 10.240 | 10.240 | |||
OZB gebruiker (niet-woningen) | 3.140 | 3.140 | 3.177 | 3.177 | 2.932 | 2.932 | |||
OZB eigenaren (niet-woningen) | 4.183 | 4.183 | 4.234 | 4.234 | 4.214 | 4.214 | |||
Baatbelasting | 22 | 22 | 22 | 22 | 18 | 18 | |||
Lichtreclame | 0 | 65 | 65 | 29 | 29 | ||||
Reclamebelasting | 256 | 256 | 262 | 262 | 228 | 228 | |||
Precariobelasting | 79 | 79 | 79 | 79 | 67 | 67 | |||
Totaal lokale heffingen | 17.684 | 0 | 17.684 | 17.965 | 0 | 17.965 | 17.728 | 0 | 17.728 |
De werkelijke baten van lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is, wijken ten opzichte van de begroting na wijziging af met een bedrag van -/- € 237.000. Voor OZB (gebruikers niet-woningen) en eigenaren (niet)-woningen) is een tekort gerealiseerd van € 135.000. Een onderbouwing van dit verschil is aangegeven bij de analyse op de afwijkingen van programma 0.
De overige afwijking is met name ontstaan bij lichtreclame en reclamebelasting.
Algemene uitkeringen:
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
Algemene uitkeringen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2018 | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Algemene uitkeringen: | |||||||||
Algemene uitkering 2018 | 68.351 | 68.351 | 70.632 | 8 | 70.624 | 69.620 | 69.620 | ||
Integratie-uitkering decentralisatie AWBZ-WMO | 9.896 | 9.896 | 10.014 | 10.014 | 10.014 | 10.014 | |||
Integratie-uitkering decentralisatie jeugdzorg | 14.566 | 14.566 | 14.933 | 14.933 | 14.933 | 14.933 | |||
Integratie-uitkering participatiewet | 15.181 | 15.181 | 16.028 | 16.028 | 16.099 | 16.099 | |||
Uitkering huidig boekjaar | 107.994 | 0 | 107.994 | 111.607 | 8 | 111.599 | 110.666 | 0 | 110.666 |
Mutaties uitkeringsjaar 2016 | 49 | 49 | |||||||
Mutaties uitkeringsjaar 2017 | 172 | 172 | |||||||
Totaal algemene uitkeringen | 107.994 | 0 | 107.994 | 111.607 | 8 | 111.599 | 110.887 | 0 | 110.887 |
De ontwikkeling van de algemene uitkering (accres) wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Volgens het systeem van 'samen de trap op en samen de trap af' hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds. Kortweg; als het Rijk door bezuinigingen minder uitgeeft, krijgen de gemeenten minder geld in de algemene uitkering.
Uit bovenstaande blijkt dat de algemene uitkering en de integratie-uitkeringen sociaal domein tezamen € 712k lager zijn dan begroot. Dit komt doordat de septembercirculaire en decembercirculaire is ontvangen na het laatste bijsturingsmoment (2e BERAP 2018) en hierdoor niet vertaald zijn in de begroting. De uitkomsten van deze circulaires zijn kenbaar gemaakt in een raadsinformatiebrief.
Bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat is voorgesteld om een deel van de uitkering welke op basis van de decembercirculaire is ontvangen over te hevelen naar 2019.
Dividend
We verantwoorden dividend in het jaar waarin het besluit is genomen tot toekenning van het dividend door de algemene vergadering van de vennootschap. Deze baten laten zich als volgt specificeren:
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2018 | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Dividend BNG | 130 | 130 | 304 | 304 | 304 | 304 | |||
Totaal dividend | 130 | 0 | 130 | 304 | 0 | 304 | 304 | 0 | 304 |
Saldo van de financieringsfunctie
Dit is het verschil tussen de toegerekende rekenrente aan de programma's en de werkelijk betaalde rente over de lang- en kortlopende geldleningen. Ook wel het renteresultaat genoemd.
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Realisatie 2018 | ||||||
Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | |
Saldo van de financieringsfunctie: | |||||||||
Externe rentelasten | 5.121 | -5.121 | 4.585 | -4.585 | 4.585 | -4.585 | |||
Externe rentebaten | 472 | 472 | 515 | 515 | 533 | 533 | |||
Door te berekenen rente aan GREX | -3.304 | 3.304 | -2.778 | 2.778 | -2.761 | 2.761 | |||
Aan taakveld toe te rekenen rente | -2.263 | 2.263 | -1.284 | 1.284 | -1.275 | 1.275 | |||
Totaal saldo financieringsfunctie | 472 | -446 | 918 | 515 | 523 | -8 | 533 | 549 | -16 |
Bij de 2e BERAP 2018 zijn de totale baten en lasten m.b.t. renten opnieuw bekeken en aangepast in de begroting. Ten opzicht van deze aanpassing is de afwijking bij de jaarrekening 2018 minimaal.