Overzicht van Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.bhic.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Meierijstad is niet vertegenwoordigd in het bestuur
Openbaar belang
Het Brabants Historisch Informatie Centrum is ingesteld met het doel de belangen van de minister, de gemeenten en de waterschappen bij alle aangelegenheden betreffende archiefbescheiden en collecties die berusten in de rijksarchiefplaats in de provincie Noord-Brabant en de archiefbewaarplaats van de gemeenten en waterschappen, in gezamenlijkheid te behartigen.
Hieronder valt het behouden, bewerken en benutten van de archiefbescheiden opgenomen in de rijksarchiefbewaarplaats in de Provincie Noord-Brabant en de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende gemeenten en waterschappen. Daarnaast in volgorde van prioriteit: verbetering digitale dienstverlening, het archief als informatiecentrum en verbetering lokale dienstverlening.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De ambities van het BHIC liggen vast in de beleidsvisie ‘Gegist Bestek: het BHIC in 2019’. In deze notitie worden de meerjarige trends onderscheiden die de toekomstagenda van het BHIC zullen bepalen: verdere daling van het fysieke publieksbereik, sterke stijging van het digitale publieksbereik, voorts de noodzaak tot toenemende samenwerking met andere erfgoedaanbieders en verdere afslanking van de eigen organisatie.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd.
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
270.600
278.198
275.300
Eigen vermogen per 1-1
460.246
460.000
514.210
Eigen vermogen per 31-12
514.120
449.500
518.384
Vreemd vermogen per 1-1
5.327.447
2.514.000
5.778.150
Vreemd vermogen per 31-12
5.778.150
2.403.000
2.515.163
Resultaat
53.964
0
22.529
Veiligheidregio Brabant-Noord
Veiligheidregio Brabant-Noord
Algemene informatie
- Programma: 1. Veiligheid
- URL: www.vrbn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: C.H.C van Rooij
- Bestuurlijk vervanger:
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Versteviging organisatie brandweer ten behoeve van het uitvoering geven aan beleidsplan 2016-2019. De versteviging zal vorm worden gegeven in twee tranches. Waarbij de eerste tranche bekostigd is uit de algemene reserves (2017/2018) en de 2e tranche vanaf 2019 leidt tot een verhoging van de bijdrage per inwoner.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het Algemeen Bestuur heeft tijdens de bestuursconferentieis in 2017 en 2018 besloten om in te zetten in de verstekkring van de brandweer en de doorontwikkeling van de Veiligheidsregio Brabant-Noorid en om niet verder op de taakuitvoering van brandweer Noord Brabant te bezuinigen. Verder bezuinigen zullen grote gevolgen hebben voor de veiligheid van burgers.
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
3.414.310
3.673.607
3.234.422
Eigen vermogen per 1-1
9.468.000
9.927.000
9.927.000
Eigen vermogen per 31-12
9.927.000
8.003.582
9.963.000
Vreemd vermogen per 1-1
21.384.000
19.758.000
24.246.000
Vreemd vermogen per 31-12
24.246.000
16.830.753
28.122.000
Resultaat
971.000
0
1.619.000
Regionaal Bureau Leerplicht
Regionaal Bureau Leerplicht
Algemene informatie
- Programma: 4. Onderwijs
- URL: www.rblbno.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: J.C.M (Coby) van der Pas
- Bestuurlijk vervanger: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van der Pas
Openbaar belang
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de gemeente Meierijstad en de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 18 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een mbo-diploma op minimaal mbo-niveau 2.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
N.v..t
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf: indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen.. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.
Een ander risico is dat de personeelslasten door cao-ontwikkelingen gaan stijgen, maar dit risico is vergelijkbaar met die van de gemeente ten aanzien van loonontwikkelingen.Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
180.107
184.301
180.863
Eigen vermogen per 1-1
137.609
173.367
173.367
Eigen vermogen per 31-12
173.367
391.619
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
nvt
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
nvt
Resultaat
218.252
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
- Programma: 6. Sociaal domein
- URL: www.wsd-groep.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid Marischka Klotz (vervanger raadslid J. van Gerwen). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden. Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.
- Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen
van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente *
46.912
46.769
46.769
Eigen vermogen per 1-1
25.525.000
26.521.000
26.521.000
Eigen vermogen per 31-12
26.521.000
27.621.000
27.297.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.314.000
4.915.000
4915.000
Vreemd vermogen per 31-12
4.915.000
4.915.000
5.992.000
Resultaat
849.000
640.000
776.000
*Betreft een bijdrage in de bestuurskosten.
Daarnaast ontvangt WSD van onze gemeente de rijksbijdrage (2018) in het kader van de Participatiewet. Dit gaat om een bedrag van:- € 5.932.790
- € 2.354.045
Totaal: € 8.286.835Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
- Programma: 6. Sociaal domein
- URL: www.wvs-nb.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Roozendaal.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale
werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en
eigenaar van IBN.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen
van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd
is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële
consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzesFinancieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente *
8.306
11.136
9.847
Eigen vermogen per 1-1
27.592.900
27.592.900
27.047.800
Eigen vermogen per 31-12
27.047.800
27.592.900
27.359.100
Vreemd vermogen per 1-1
3.097.400
3.097.400
3.968.700
Vreemd vermogen per 31-12
3.968.700
3.097.400
5.422.200
Resultaat
- 545.100
0
311.300
* Bestuurskosten:
- afrekening 2017 € 2.560,69
- voorschot 2018 € 7.286,76
Totaal: € 9.847Daarnaast ontvangt het uitvoeringsbedrijf IBN van onze gemeente de rijksbijdrage (2018) in het kader van de Participatiewet. Dit gaat om een bedrag van € 6.890.461
Kleinschalig Collectief Vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
- Programma: 6. Sociaal domein
- URL: www.regiotaxinoordoostbrabant.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: (tijdelijk) H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Bestuurlijk vervanger:
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Witlox
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoers-
systeem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van
het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Het huidige contract met de vervoerder is niet verlengd, er vindt een aanbesteding plaats. De
voormalige gemeente Schijndel maakt per 1/1/2019 onderdeel uit van Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost. De aansluiting van de voormalige gemeente Schijndel vloeit voort uit het Inkoopbesluit Wmo Meierijstad (vastgesteld op 16/2/2016) en is het gevolg van de fusie van de voormalige gemeenten Schijndel, Sint- Oedenrode en Veghel.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
35.154
37.824
37.824
Eigen vermogen per 1-1
871.416
1.190.974
Eigen vermogen per 31-12
1.190.974
750.000
837.167
Vreemd vermogen per 1-1
592..294
620.833
Vreemd vermogen per 31-12
620.833
650.000
315.632
Resultaat
- 20.706
0
64..210
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL:www.odbn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: H.J.M.P.M. (Eric) van den Bogaard
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van den Bogaard
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De ODBN heeft de Gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en Provinciale Staten Noord-Brabant gevraagd om hun zienswijzen kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Brabant Noord (hierna: ODBN) op zowel de ontwerp herziene begroting 2018 als de ontwerpbegroting 2019.
Het opstellen van de begroting 2019 was uitgesteld. De oorzaak was het gesignaleerde tekort van de jaarrekening 2017, gevolgd door een grondige analyse ten aanzien van de oorzaken, voorzien van conclusies en aanbevelingen tot verbetering (de zogenaamde ”Review [financiële] knelpunten ODBN; BMC Advies, maart 2018).
Hierdoor haalde de ODBN de wettelijke en beoogde oplevertermijnen niet.
Zowel de ontwerp herziene begroting 2018 als de ontwerpbegroting 2019 omvat een forse kostenstijging voor de deelnemers. Dit hangt samen met (1) maatregelen met een prijs-effect (het hanteren van kostendekkende uurtarieven), (2) maatregelen met een volume-effect (d.w.z. [a] actualisatie van werkprogramma’s en [b] het doorberekenen van uren ondersteuning primair proces) en (3) het Meerjarig Ontwikkelplan (MJOP).
Meierijstad hecht, als mede-eigenaar van de ODBN (verlengstuk gemeentelijke organisatie) groot belang aan een ODBN:- als robuuste, toekomstbestendige omgevingsdienst die haar taken goed uitvoert en voorbereid is op nieuwe ontwikkelingen (zoals de Omgevingswet);
- die adequaat en met urgentie opvolging geeft aan de aanbevelingen uit de genoemde review;
- die dus de ambitie heeft een naar voren gerichte organisatie te worden/te zijn.
Reden waarom wij de door ODBN voorgestelde maatregelen noodzakelijk en onontkoombaar achten.
Op 8 november 2018 heeft de gemeenteraad. ingestemd om de financiële gevolgen te verwerken in de gemeentebegroting 2018 resp. 2019 resp. de meerjarenraming 2020-2022.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. Naast kostendekkende tarieven is er naar aanleiding van de Review een Meerjarenontwikkelingsplan (MJOP) opgesteld met een looptijd van 2018-2020. Dit plan bevat 10 projecten die de komende jaren worden uitgevoerd om tot structurele verbeteringen in de bedrijfsvoering te komen. Gelet op de aangepaste begrotingen 2018/2019 en het vastgestelde MJOP zijn de risico's naar de toekomst toe fors afgenomen.
De ODBN streeft ernaar om de onderkende risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, het afsluiten van verzekeringen, toetsmomenten in processen in te bouwen en het meer-ogen principe toe te passen. Daarnaast is er een intern controlesysteem waarin steekproefsgewijs dossiers en/of processen worden gecontroleerd.
Om een reëel beeld van de financiële positie van de ODBN op te kunnen maken, wordt ingeschat aan de hand van een percentage hoe groot de kans is dat het risico zich daadwerkelijk voor zal doen. Dit percentage wordt vervolgens gehanteerd als rekenfactor om het benodigde weerstandvermogen te bepalen.
Om een juist beeld van de financiële positie van de ODBN te krijgen, is het noodzakelijk dat helder is met welke risico’s de dienst kan worden geconfronteerd. Het gaat hierbij om de mogelijke uitgaven c.q. inkomsten waarvan de hoogte op voorhand niet kan worden vastgesteld. Voor zover risico’s wel financieel kunnen worden vertaald, zullen daarvoor bedragen van het eigen vermogen worden afgezonderd. Waar mogelijk worden voor potentiële risico’s voorzieningen getroffen. Primair dienen risico’s uiteraard zoveel mogelijk te worden beperkt of te worden voorkomen door zorgvuldigheid van procedures. Het is van belang periodiek een analyse van de risico’s te maken, welke de financiële zelfstandigheid van de dienst in gevaar kunnen brengen..
Onderverdeling risico’s:
Met betrekking tot de inschatting dat risico’s zich voor doen, gaan wij uit van de volgende indeling: risico’s uit juridische procedures en aansprakelijkheid; risico’s op eigendommen; risico’s verband houdende met de bedrijfsvoering. In de ‘Geactualiseerde risicoanalyse per 31 december 2018’ van de ODBN zijn de voornaamste risico’s voor de komende jaren opgenomen. Deze betreffen met name in de uitvoering de planning van de werkvoorraad en het realiseren van minder omzet. Met betrekking tot de organisatie en personeel gaat het om de kwantitatieve mismatch, extra druk op indirecte uren en het aanvullende opleidingsbudget.
De waarde die aan deze risico’s wordt toegekend bedraagt € 2,15 miljoen. De weerstandsratio van de ODBN wordt bepaald door de beschikbare weerstandscapaciteit te delen door het weerstandsvermogen. Per ultimo 2018 bedraagt deze: € 1.923.100 / 2.150.000 = 0,9.Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
1.580.829
1.896.200
1.675.709
Eigen vermogen per 1-1
7.076.700
3.731.100
3.809.300
Eigen vermogen per 31-12
3.809.300
2.731.600
10.552.700
Vreemd vermogen per 1-1
12.781.300
12.297.800
12.158.100
Vreemd vermogen per 31-12
12.158.100
12.203.800
7.570.200
Resultaat
-/- 2.316.600
-/- 765.600
6.743.400
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL:
- Verantwoordelijk bestuurder: weth. H. van Rooijen / weth. J. Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger:
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De afdichting van de stortplaats is inmiddels afgerond. Door de aannemer van de afdichting is hoger beroep ingesteld tegen de eerder (in arbitrage) gedane uitspraak. De aannemer kan zich echter niet in de uitspraak van de arbiters vinden en heeft hiertegen hoger beroep ingesteld. Tot het moment dat er een onherroepelijke uitspraak is gedaan, bestaat er een theoretische kans dat het Stadsgewest alsnog een aanvullend bedrag aan de aannemer dient te betalen. Het Stadsgewest acht deze kans echter zeer klein en heeft hier dan ook geen voorziening voor opgenomen in de begroting.
Met het oog op de overdracht van de eeuwigdurende nazorg van de voormalige stortplaats aan de provincie Noord-Brabant vindt er al enige jaren tussen het Stadsgewest en de provincie overleg plaats over de hoogte van het (doel)vermogen, dat benodigd is voor de bekostiging van die nazorg. Belangrijk onderdeel in de gesprekken tussen deze partijen is de hoogte van de door de provincie gehanteerde rekenrente en het effect daarvan op het door het Stadsgewest in te leggen doelvermogen. De provincie heeft het voornemen om de huidige rekenrente van 5,06% te verlagen naar 3,65%. Er bestaat over de hoogte van het in te brengen doelvermogen dan ook nog geen overeenstemming tussen het Stadsgewest en de provincie. Indien uiteindelijk het doelvermogen hoger dient te zijn dan oorspronkelijk geraamd dienen de deelnemende gemeenten een aanzienlijke aanvullende bijdrage aan het Stadsgewest te leveren.
Het Stadsgewest zal de nazorg en exploitatie van de voormalige vuilstortplaats de komende tijd niet aan de provincie over te dragen. Partijen zijn in dat verband overeengekomen dat (de nazorg van) de voormalige stortplaats de komende vijf jaren niet wordt overgedragen aan de provincie, waarbij de rekenrente in ieder geval voor deze periode wordt gehandhaafd op 5,06%. Dit betekent dat het Stadsgewest in ieder geval nog wordt gecontinueerd na 2020. Tot in ieder geval 1 januari 2025 zal er door de provincie dan ook geen formele sluitingsverklaring worden afgegeven.
De komende vijf jaren zullen onder meer worden benut om het overleg met de provincie over de hoogte van het doelvermogen voort te zetten en (dus) te bezien of er voor de deelnemende gemeenten goedkopere alternatieven voor eeuwigdurende beheer van de vuilstortplaats bestaan.
Over de nieuwe voorstellen van het Stadsgewest zal in 2019 besluitvorming plaatsvinden. Alsdan zullen ook de financiële consequenties in beeld komen.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
- Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats wordt de (eeuwigdurende nazorgverplichting ten aanzien van de) stortplaats overgedragen aan de Provincie. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen.
De hoogte van de eindwaarde van het doelvermogen wordt in hoge mate bepaald door de gehanteerde rekenrente. Thans is die 5,06 % bepaald. In de laatste voorstellen van de provincie wordt voorgesteld die rekenrente naar 3,65 % te verlagen hetgeen een incidentele hogere bijdrage van de gemeente Meierijstad tot gevolg heeft van ca. € 3 mln.- Beheerskosten
Het voorlopig niet overdragen van de vuilstortplaats aan de provincie en het dus feitelijk langer in stand houden van de beheersorganisatie van het Stadsgewest heeft voor de gemeente Meierijstad financiële consequenties. Als, overeenkomstig voorliggende voorstel van het bestuur van het Stadsgewest, eind 2020 wordt afgerekend moet er eenmalig bijna € 0,7 mln extra in de reeds getroffen voorziening worden gestort. Elk jaar dat het Stadsgewest vervolgens langer blijft bestaan wordt er per jaar rekening gehouden met € 0,12 mln aan te betalen beheerskosten door de gemeente Meierijstad..
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
p.m.
p.m.
p.m
Eigen vermogen per 1-1
-5.248.000
-5.248.000
- 5.248.000
Eigen vermogen per 31-12
-5.248.000
-5.261.000
Vreemd vermogen per 1-1
7.531.000
5.686.000
5.686.000
Vreemd vermogen per 31-12
5.686.000
5.619.000
Resultaat
0
-13.000
- 111.000
Gewestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Gewestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL: www.ggdhvb.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: (tijdelijk) M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger:
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Witlox
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio vallende gemeenten. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- Jeugdgezondheid
- Gezondheidsbescherming
- Gezondheidsbevordering en leefstijl
- Monitoren, signaleren en advies
- Toezicht houden
- Publieke gezondheid bij rampen en crises
- Openbare geestelijke gezondheidszorgBijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
In de begroting 2018 benadrukt de GGD de verschuiving van het accent in de samenleving van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. Daardoor krijgt preventie meer aandacht: voorkomen is beter dan genezen. De gemeente heeft hier een belangrijke rol: zij kan zorg en preventie met elkaar verbinden. De GGD helpt en adviseert de gemeente bij de uitvoering hiervan.
De ontwikkelpunten waarmee de GGD in 2018 aan de slag wil, zijn:
- Meer vraaggericht werken
- Meer flexibiliteit, innovatie en maatwerk
- Minder schotten tussen de disciplines in het contact met klanten.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De GGD heeft voor 2018 een sluitende begroting gepresenteerd. De begroting is sluitend met een totale exploitatie van € 56,4 miljoen. De meerjarenbegroting geeft een stabiel beeld. De kengetallen laten zien dat de GGD een gezonde financiële positie heeft.
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
2.324.150
2.484.466
2.369.713
Eigen vermogen per 1-1
11.087.000
10.756.000
10.756.000
Eigen vermogen per 31-12
10.756.000
9.276.000
10.147.000
Vreemd vermogen per 1-1
10.334.000
8.902.000
8.902.000
Vreemd vermogen per 31-12
8.902.000
7.889.000
Resultaat
330.000
0
357.000
Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL: www.ravbrabantmwn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: (tijdelijk) H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Bestuurlijk vervanger:
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder WitloxOpenbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg.
Gemeenten hebben een zorgplicht voor hun burgers en zijn verantwoordelijk voor de bestrijding van ongevallen en rampen. De deelname aan deze regeling draagt bij aan deze zorgplicht.De RAV bestaat uit twee onderdelen: de ambulancezorg en de meldkamer ambulancezorg die samen 24 uur per dag en zeven dagen per week klaar staan om hulp te verlenen.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Dat de Tijdelijke Wet ambulancezorg (TWAZ) al sinds 2013 van kracht is en onlangs zelfs werd
verlengd tot 1 januari 2021, zegt genoeg over het gecompliceerde karakter van de problematiek
rondom de ordening van de ambulancezorg. Het ministerie van VWS heeft in 2017 onderzoek laten doen naar de mogelijke stelsels van ordening, maar op dit moment is hierin nog geen keuze
gemaakt en het is dan ook nog niet duidelijk of er wel of geen aanbesteding zal gaan plaatsvinden. Tot in ieder geval 1 januari 2021 zal de RAV Brabant Midden-West Noord verantwoordelijk blijven voor uitvoering van de ambulancezorg en ongeacht de keuze van de minister zal de RAV ten minste
moeten voldoen aan de eisen die gesteld worden in de vergunningsvoorwaarden van de Tijdelijke
WET Ambulancezorg.
In de afgelopen jaren kwamen er vanuit de gemeenten veel vragen over de rechtsvorm van de RAV. Door gewijzigde wetgeving zijn zij immers verantwoordelijk voor een organisatie, die geen gemeentelijke taak (meer) uitvoert en waarbij de zeggenschap over beleid en financiering is belegd bij de minister van VWS en de zorgverzekeraars. Omdat er nog geen zekerheid is over welk stelsel voor ambulancezorg gekozen gaat worden, welke rechtsvorm daar het beste bij past én gezien de grote financiële consequenties, heeft het bestuur van de RAV er in 2017 voor gekozen om de landelijke ontwikkelingen af te wachten. Verwacht wordt dat er in 2019 meer duidelijk wordt over de toekomstige kaders. In dat geval zal de rechtsvorm van de RAV heroverwogen worden.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het traject van de Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO) heeft serieuze vertraging opgelopen, vanwege technische problemen rondom de opvolger van het huidige communicatiesysteem. Volgens planning kon de overstap naar het nieuwe systeem op zijn vroegst in 2018 gemaakt worden. Begin 2018 maakte de minister van Justitie & Veiligheid de nieuwe projectplanning bekend. Ingebruikname van de nieuwe meldkamer Oost-Brabant in Den Bosch werd eind 2018 verwacht. Voorwaarde is wel dat de door de minister begin 2018 afgegeven projectplanning werd behaald.
Gezien de ontwikkelingen rondom de LMO en het onderzoek van VWS naar het optimale stelsel voor ambulancezorg is het niet ondenkbaar dat op langere termijn ook de RAV-regio’s te maken gaan krijgen met een van hogerhand opgelegde schaalvergroting.
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
12.569.000
12.480.000
13.036.000
Eigen vermogen per 31-12
13.036.000
12.453.000
14.079.000
Vreemd vermogen per 1-1
21.192.000
20.539.000
27.307.000
Vreemd vermogen per 31-12
27.307.000
21.893.000
25.687.000
Resultaat
473.000
0
1.053.000
*) De (meerjaren)begrotingen zijn kostendekkend en zonder gemeentelijke bijdrage
Vennootschappen en coörperaties
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.bng.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger: C.H.C van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.)
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Ontvangen dividend @
304.200
* 304.200
343.000
Eigen vermogen per 1-1 **
4.486.000.000
4.953.000.000
4.687.000.000
Eigen vermogen per 31-12
4.953.000.000
4.991.000.000
Vreemd vermogen per 1-1
149..514.000.000
135.072.000.000
135.072.000.000
Vreemd vermogen per 31-12
135.072.000.000
132.550.000.000
Resultaat
393.000.000
337.000.000
@ Dividend 2018 is uitbetaald in 2019
*Geraamd door gemeente bedrag
** Met ingang van 2018 rapporteert BNG Bank volgens IFRS9. Dat leidt tot een bijstelling van het eigen vermogen met -/- 266 miljoen.
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2019.N.V. Brabant Water
N.V. Brabant Water
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.brabantwater.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger: C.H.C van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen per 1-1
577.900.000
Eigen vermogen per 31-12
609.100.000
Vreemd vermogen per 1-1
399.600.000
438.700.000
Vreemd vermogen per 31-12
438.700.000
Resultaat
31.200.000
De gemeente Meierijstad is aandeelhouder. Er wordt geen dividend uitgekeerd.
Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Algemene informatie
- Programma: 5. Sport, cultuur en vrijetijdseconomie
- URL:
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur. Gemeente bezit alle aandelen en oefent toezicht uit op de vennootschap onder meer via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Vennootschap beheert, onderhoudt en exploiteert een cultureel centrum en huisvesting aal in beschikbaar aan vaste huurders en incidentele gebruikers.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Met ingang van oktober 2018 faciliteert en programmeert de vennootschap voor publiek toegankelijke muziek- dans- en toneelvoorstellingen.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Exploitatietekorten.
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
124.786
102.650
103.155
De gemeente heeft 100% van de aandelen. Er wordt geen dividend uitgekeerd.
N.V. Monumentenfonds Brabant
N.V. Monumentenfonds Brabant
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.monumentenfondsbrabant.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: H.J.M.P.M. (Eric) van den Bogaard
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Monumentenfonds Brabant. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het professioneel en risicodragend bijdragen aan het behoud van het Brabantse culturele erfgoed door monumenten te verwerven en verantwoord te herbestemmen.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Het jaar 2018 stond in het teken van verder stabiliseren van de liquiditeiten, met tegelijk een uitbreiding van het onderhoudsprogramma, om achterstallig onderhoud langzaamaan in te lopen. Daarnaast speelde de herijking van de N.V. Monumenten Fonds Brabant.
De herijking heeft geleid tot een nieuwe statutaire naam, N.V. Monumenten Beheer Brabant, (formalisatie op 18 januari 2019).De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Waardevermindering van panden.
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
833.819
667.635
Eigen vermogen per 31-12
667.635
177.994
Vreemd vermogen per 1-1
8.785.668
8.735.129
Vreemd vermogen per 31-12
8.735.129
9.273.843
Resultaat
-/- 196.184
489.641
Per 1 juli 2015 aandelen deels geconverteerd en lening nu € 60.265.
Scheifelaar II Beheer B.V.
Scheifelaar II Beheer B.V.
Algemene informatie
Datum
Naam
Belang
27-09-2007
Scheifelaar II Beheer B.V.
Gemeente Meierijstad 50%
Gebr. van de Ven Beheermij B.V. 50%In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Scheifelaar II C.V.
Scheifelaar II C.V.
Algemene informatie
Datum
Naam
Belang
02-11-2007
Scheifelaar II C.V.
Gemeente Meierijstad. 49,75%
Van de Ven Ontwikkelingsgroep B.V. 49,75%
Scheifelaar II Beheer B.V. 0,5%In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Stichtingen en Verenigingen
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Algemene informatie
- Programma: 1. Veiligheid
- Taakveld: Openbare Orde en Veiligheid
- https://www.veiligheidshuizen.nl/veiligheidshuizen/zvhbno
- Verantwoordelijk bestuurder: C.M.C. van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: ja
- Soort verbonden partij: netwerksamenwerking met daaronder een gemeentelijk convenant tussen de deelnemende gemeenten
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij
Openbaar belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen voor de integrale aanpak van complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners
Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg- straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.
Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:
1. Procesregie op ketenoverstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht);
2. Adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek;
3. Signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
In 2018 is hard gewerkt aan een fusie tussen de Veiligheidsheilshuizen 's-Hertogenbsoch en omgeving en het Veiligheidshuis Maas & Leijgraaf per 1 januari 2019
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is per 1 januari 2019 ontstaan uit een fusie van het Regionaal Veiligheidshuis Brabant Noordoost met het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch e.o.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Om de fusie van de veiligheidshuizen voor te bereiden is er voor gekozen om de manager van het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch ook te benoemen tot interim manager van de stichting Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf.
In het verleden nam de gemeente ’s-Hertogenbosch 70% van de kosten voor haar rekening. Vanaf 2018 is gekozen voor een ander financieringsstructuur (inwonerbijdrage). Doordat de gemeente 's-Hertogenbosch de komende periode de huisvestingskosten nog voor haar rekening neemt stijgen de kosten marginaal..
Gezien de hoogte van de reserve bij het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch zijn er geen financiële risico’s.Financieel belang
De begroting van het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch is opgenomen in de begroting van de gemeente Den Bosch. Vandaar geen zicht op de staat van het vermogen en het financiële resultaat.Stichting Agrifood Capital
Stichting Agrifood Capital
Algemene informatie
- Programma: 3. Economie
- URL: www.agrifoodcapital.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: C.M.C. van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Stichting
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in stichtingsbestuur door burgemeester van Rooij Bij het onderdeel ‘overheden’ worden de samenwerkende gemeenten vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. Vanuit AFC is burgemeester van Rooij lid van de Brainport Network Board.
Openbaar belang
De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van Agri-Food Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (NOB) over de activiteiten van de Stichting.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De Stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De Stichting heeft als doel het realiseren van de “Strategische Agenda”, Noordoost-Brabant topregio in Agrifood. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
318.396
318.396
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
In de begroting is voor de regionale samenwerking AFC een bijdrage van € 4,- per inwoner structureel opgenomen.
Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Algemene informatie
Ook in een aantal privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden heeft de gemeente een vertegenwoordiger in het bestuur. Vaak worden echter gegevens op ambtelijk niveau uitgewisseld. De financiële betrokkenheid bij de privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden bestaat meestal uit een jaarlijks subsidiebedrag c.q. bijdrage in het onderhoud van gebouwen. Deze privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden zijn niet uitgewerkt.
- Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint Oedenrode
Deelname in de beheersstichting en kosten als eigenaar
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Algemene informatie
Ook in een aantal privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden heeft de gemeente een vertegenwoordiger in het bestuur. Vaak worden echter gegevens op ambtelijk niveau uitgewisseld. De financiële betrokkenheid bij de privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden bestaat meestal uit een jaarlijks subsidiebedrag c.q. bijdrage in het onderhoud van gebouwen. Deze privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden zijn niet uitgewerkt.
- Smederij Museum Sint-Oedenrode
- Gemeente voor 50% deelnemer in Stichting
Stichting museum Henkenshage
Stichting museum Henkenshage
Algemene informatie
Ook in een aantal privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden heeft de gemeente een vertegenwoordiger in het bestuur. Vaak worden echter gegevens op ambtelijk niveau uitgewisseld. De financiële betrokkenheid bij de privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden bestaat meestal uit een jaarlijks subsidiebedrag c.q. bijdrage in het onderhoud van gebouwen. Deze privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden zijn niet uitgewerkt.
- Stichting Museum Henkenshage
Gemeente benoemt op voordracht van de Raad van Toezicht de leden van de Raad van Toezicht
Overige verbonden partijen
Regio Noordoost Brabant
Regio Noordoost Brabant
Algemene informatie
- Programma: 3. Economie
- URL:
- Verantwoordelijk bestuurder: C.H.C. van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Overige verbonden partijen
- Bestuurlijk belang:
Vertegenwoordigd in Algemeen bestuur/Bestuurlijke Regie Groep : C.H.C. van Rooij. Portefeuillehoudersoverleg Economische Ontwikkeling : J.H.M. Gooijaarts, Portefeuillehoudersoverleg Ruimte en Mobiliteit : H.G.W.M. van Rooijen.
Openbaar belang
De samenwerking in de regio Noordoost-Brabant (NOB) vindt plaats op basis van een op
19 februari 2014 met de regiogemeenten en 2 Waterschappen overeengekomen convenant.
Dit convenant regelt de samenwerking van de overheden in Noordoost-Brabant (NOB) binnen AgriFood Capital (AFC). In 2016 hebben de regiopartijen besloten om het convenant te actualiseren en te verlengen tot en met 2020. In 2016 is ook een samenwerkingsovereenkomst overeengekomen van het regionale arbeidsmarktprogramma AgriFood Capital Werkt!.De samenwerkende overheden in de Regio Noordoost-Brabant hebben een taakopvatting voor ruimtelijke ordening, economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid en leveren een belangrijk aandeel in de realisatie van de ambities op het gebied van ‘Goed woon-, werk- en leefklimaat’
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Bestuurlijke doelen zijn: een toekomstbestendige arbeidsmarkt; sterke bedrijvigheid; betekenisvolle innovaties en een veerkrachtige leefomgeving. Beleidsvoornemens worden programmatisch uitgewerkt en via een projectorganisatie tot uitvoering gebracht.
Vanuit de regio Noordoost Brabant wordt vorm gegeven aan AgriFood Capital. Onder deze merknaam wordt met partners uit onderwijs en bedrijfsleven via de “Strategische Agenda met Uitvoerings-programma” toegewerkt naar een excellente Agrifood regio.Op basis van de in 2017 gehouden tussen-evaluatie, de Midterm Review (MTR) en de gekozen prioritaire thema’s (transities Landbouw, Klimaat & Energie en Voeding & Gezondheid) werkt de regio aan een heldere agenda voor de regionale samenwerking in Noordoost Brabant.
De actuele ontwikkelingen en uitvoeringsambities staan beschreven in het Jaarplan en begroting Regio Noordoost Brabant. Hierin staan de accenten voor de uitvoering in het betreffende jaar en hoe de bijdrage van bewoners van Noordoost Brabant zo effectief mogelijk wordt ingezet.
Het jaarplan 2019 geeft aan waar de accenten liggen en hoe de bijdrage(n) van de samen-werkende overheden zo effectief mogelijk wordt ingezet. Er zijn drie programma’s onderscheiden: één voor de regio Noordoost Brabant, één voor AgriFood Capital Werkt!, en één voor AgriFood Capital BV. Het jaarplan beschrijft de (deel)programma’s Economie, Leefomgeving, Ruimte en Mobiliteit, Samenwerking (bestuurlijk), AgriFood Capital Werkt! (arbeidsmarkt) en AgriFood Capital BV.
Het jaarplan 2019 is vastgesteld door het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling en wordt in samenwerking met de gemeenten en waterschappen uitgevoerd door de Regio Noordoost-Brabant.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De activiteiten van de Regio vanuit de regio brengen geen risico’s met zich mee.
Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Realisatie 2018
Bijdrage van gemeente
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat