8.1 Meierijstad is een economisch florerende en aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders. | |
---|---|
We sorteren voor op de Omgevingswet onder andere door het verzorgen van cursussen en opleidingen, het regelen van de communicatie, het uitvoeren van pilots en het inrichten van de informatiearchitectuur (relatie met programma 0). Voor 2018 zal een verschuiving optreden naar verbreding en verdieping. We gaan aan de aan de gang met burgerparticipatie, cultuurverandering digitaal stelsel (DSO) en kerninstrumenten. | |
We stellen een visie op hoofdlijnen op als voorloper op de omgevingsvisie.In de Omgevingswet van het Rijk is de verplichting opgenomen om instrumenten als de omgevingsvisie en het omgevingsplan vast te stellen. Conform deze verplichting wordt in 2018 een begin gemaakt met de opstelling van de omgevingsvisie. De opstelling van de visie en het plan zijn complexe en tijdsintensieve processen. Het gaat niet alleen om procedures, regels en werkwijzen, maar ook om een andere manier van denken en participatie door een omgevingsdialoog (maatwerk). | |
Om het buitengebied vitaal te houden en voorbereid te zijn op huidige- en toekomstige ontwikkelingen, en daarbij de omgevingskwaliteit van het buitengebied te behouden en te versterken komen we samen met belanghebbenden tot een (uitvoerings)agenda 'Vitaal buitengebied' met o.a. aandacht voor: vrijkomende agrarische bebouwing, teelt ondersteunende voorzieningen, volksgezondheid in relatie tot (intensieve)veehouderij, ondermijning en kwaliteitsverbetering van het landschap. | |
Belangrijk voor Meierijstad als aantrekkelijke vestigingsplaats is de aanwezigheid van sterke en vitale (winkel)centra en (openbare) voorzieningen. De focus ligt daarbij op de centra van Veghel, Sint-Oedenrode en Schijndel. Voor deze (winkel)centra maken we een ruimtelijke en functionele visie. Per centrum vertalen we deze visie naar een (uitvoerings)programma met onder andere de volgende onderdelen: aanpak leegstand, parkeren en openbare ruimte. Zie programmaonderdeel 3.2 en 8.5 ( met betrekking tot de centrumvisies). | |
Er wordt in 2018 een begin gemaakt met de opstelling van de landschaps-, water- en natuurontwikkelingsvisie ter met daaraan gekoppeld een fonds "omgevingskwaliteit". Deze visie, die we samen met belanghebbenden opstellen, beschrijft hoe wij de voor Meierijstad kenmerkende waarden willen behouden en versterken. Het moet uiteraard niet alleen bij een beschrijving blijven. De landschaps-, water- en natuurontwikkelingsvisie vormt de basis voor een op te stellen (uitvoerings)programma. In dit (uitvoerings)programma staan concrete acties gericht op natuur- en landschapsontwikkeling. | |
We maken Meierijstad aantrekkelijk door versterking van de robuuste groenblauwe structuren. De aandacht gaat uit naar het project 'Aa-dal' met zijn diverse icoonprojecten en het project 'Mozaïek Dommelvallei'. Verder ligt de focus op het versterken van de Vlagheide en het Duits Lijntje als verbindende factor tussen de Maashorst en het Groene Woud. Voor deze robuuste structuren maken we waar nodig specifieke gebiedsvisies. Deze gebiedsvisies vertalen we naar (uitvoerings)programma's. Gezamenlijk met waterschappen, ondernemers, partners in de regio en ook de burgers in Meierijstad, wordt de uitvoering opgepakt en daar waar mogelijk gestimuleerd door subsidieregelingen. | |
We stimuleren particuliere kwaliteitsimpulsen via de subsidieregeling Groen Blauw Stimuleringskader (Stika). | |
In het stedelijk gebied gaan we, samen met belanghebbenden op zoek naar een optimale kwalitatieve invulling van de beschikbare, schaarse ruimte die gericht is op een goede woon-, werk- en leefomgeving. Omgevingskwaliteit vormt een belangrijk onderdeel van deze goede woon-, werk- en leefomgeving. | |
Bij uitbreidingslocaties gaan we op zoek naar een optimale kwalitatieve invulling van de beschikbare ruimte. Hierbij wordt o.a. gekeken naar compensatie. Dit kan ter plekke in de vorm van robuuste groenblauwe structuren (bijvoorbeeld bij Foodpark Veghel) of ergens anders bijvoorbeeld aansluitend bij bestaande robuuste groenblauwe structuren. | |
8.2 Meierijstad voert een faciliterend grondbeleid | |
We leggen de raad een Nota Grondbeleid voor in het 3e kwartaal 2018. Op basis van de consultatie van stakeholders kiezen wij voor faciliterend grondbeleid. In de nota komen diverse onderwerpen aan de orde, zoals de algemene verkoopvoorwaarden voor bouwkavels, grondprijsbeleid, kostenverhaal en verhuur en verpachting van gronden | |
We zorgen voor een gezond en professioneel grondbedrijf door in te zetten op verdere risicobeheersing. Daarnaast zetten we in op verkoop van bouwgrond en toename van de risicoreserve. Ook zorgen we voor eenduidige contracten en duidelijke procesbeschrijvingen. Door het voeren van een faciliterend grondbeleid worden er geen nieuwe risico’s aangegaan. Met nota grondbeleid en daarin vastgesteld beleid wordt gezocht naar het uniformeren van contracten en werkwijze. | |
8.3 Meierijstad neemt de behoefte van de woningzoekenden als uitgangspunt bij het formuleren van de woonvisie. Meierijstad maakt het mogelijk dat gebouwd kan worden in alle kernen. | |
We gaan een interactief proces in met stakeholders en de raad om te komen tot een breed gedragen Woonvisie. In februari zal er in een meningsvormende bijeenkomst met de gemeenteraad een terugkoppeling plaatsvinden over het basisdocument, waarin o.a. de uitgangspunten voor de woonvisie worden voorgelegd. Daarna zal in periode februari tm april opnieuw een terugkoppeling plaatsvinden met partijen uit de samenleving. De input hieruit zal gebruikt worden om de woonvisie op te stellen, die samen met een globaal uitvoeringsprogramma in juli of september ter besluitvorming aan de raad zal worden voorgelegd. | |
In 2018 zal de geconstateerde woningbehoefte naast het geactualiseerde woningbouwprogramma gelegd worden en wordt duidelijk waar de knelpunten en dilemma’s liggen en welke overschotten en tekorten er in het programma zitten. Er worden vervolgens uitgangspunten geformuleerd voor de sturing op het woningbouwprogramma. De mogelijke keuzes zullen aan het bestuur worden voorgelegd. | |
Met de wooncorporaties en de huurdersbelangenorganisaties worden jaarlijks gezamenlijk prestatieafspraken gemaakt. Streven om die jaarlijks voor 1 december af te ronden. | |
De dialoog met burgers, organisaties en bedrijven wordt steeds belangrijker. We gaan burgers, organisaties en bedrijven dan ook in een vroeg stadium bij ruimtelijke ontwikkelingen betrekken. Het gaat hier niet alleen om grote (omvangrijke) ontwikkelingen, maar ook om kleine (particuliere) initiatieven. Het is een kwestie van maatwerk per situatie en een co-creatie tussen partijen | |
8.4 Meierijstad wil monumenten en cultureel erfgoed behouden en herstellen. | |
Er wordt in 2018 een begin gemaakt met de opstelling van de erfgoedvisie. Deze visie, die we samen met belanghebbenden opstellen, beschrijft hoe wij zorgvuldig met ons erfgoed en de cultuurhistorische identiteit van de kernen binnen Meierijstad om willen gaan; nu en in de toekomst. Het moet uiteraard niet alleen bij een beschrijving blijven. Zo willen wij gebruik en monumentale herontwikkeling van historische en markante identiteitsdragers (bijv. Duits lijntje) stimuleren en faciliteren. De erfgoedvisie vormt de basis voor een op te stellen (uitvoerings)programma. In dit (uitvoerings)programma staan concrete acties en taken, zoals het harmoniseren en actualiseren van de cultuurhistorische- en archeologische waardenkaarten, het promoten van bouwhistorisch onderzoek, het stimuleren van publieksbetrokkenheid en projecten. | |
8.5 De wijken en dorpen binnen Meierijstad zijn een aantrekkelijke vestigingsplaats. | |
Bij (nieuwe) ruimtelijke ontwikkelingen in wijken en dorpen gaan we meer integraal sturen op ruimtelijke kwaliteit (omgevingskwaliteit). Het gaat hierbij niet alleen om de kwaliteit van de bebouwing, maar ook om de kwaliteit van het openbaar gebied | |
Belangrijk voor Meierijstad als vestigingsplaats is de aanwezigheid van sterke en vitale (winkel)centra en (openbare) voorzieningen. De focus ligt daarbij op de centra van Veghel, Sint-Oedenrode en Schijndel. We gaan kijken hoe deze centra te versterken. Hierbij wordt o.a. gekeken naar concentratie van detailhandel & horeca, de ruimtelijke kwaliteit (beeldkwaliteit) en de inrichting van de openbare ruimte. Voor Veghel betekent dit o.a. de herontwikkeling van De Blauwe Kei (vergroening in combinatie met reservering voor maatschappelijke- en centrumfuncties) en het herstellen van het contact met de Aa (centrumbeleving). Voor Schijndel o.a. de herbestemming van het gemeentehuis en het eigendom van de congregatie. Voor Sint-Oedenrode gaat het met name om het centrumplan in combinatie met De Neul. De eerste stap die hiervoor gezet gaat worden is het opstellen van de diverse centrumvisies. Hier wordt in 2018 mee gestart. | |
Wij geven een hernieuwde impuls aan de ontwikkeling van het centrum van Veghel met nadruk op de Markt en de Noordkade |